donderdag 22 december 2016

Man uit vliegtuig gezet “omdat hij West-Vlaams sprak”



Mousti El Hammam, een 37-jarige man uit Zedelgem, dient klacht in tegen Brussels Airlines nadat hij op de luchthaven van Zaventem uit het vliegtuig werd gezet. De man was samen met een vriend op weg naar Sevilla voor een citytrip. Vlak voor het opstijgen werd hij van boord begeleid, naar eigen zeggen omdat passagiers zich "ongemakkelijk en bedreigd voelden" nadat ze hem West-Vlaams hoorden spreken en vervolgens het cabinepersoneel inlichtten. 

De frustratie bij El Hammam is groot. Hij reageert dan ook erg kwaad. "We spraken een andere taal op het vliegtuig en prompt werden we eruit gezet. En dat in 2016," zegt hij verbitterd. "Ik heb vlak voor het vertrek gewoon nog even met mijn moeder gebeld. In het West-Vlaams ja, het is immers de enige taal die ze spreekt. Als dat al niet meer mag?”

Minstens zeventien passagiers zouden ermee gedreigd hebben zelf van het vliegtuig te stappen als El Hammam en zijn vriend niet van boord werden gehaald. Een vrouw uit het Vlaams-Brabantse Londerzeel durft reageren: “Er heerste inderdaad paniek aan boord. Misschien had die man inderdaad geen gevaarlijke plannen, maar hoe kan je dat zeker weten? Niemand begreep ook maar één woord van wat hij uitkraamde in dat exotisch taaltje van hem. Ik geef toe dat ik totaal niet begrijp wat “t is gin kloatn weird” en “t is punaisekermesse” betekent, maar je kan niet ontkennen dat het toch agressief en angstaanjagend klinkt! We zijn blij dat de kapitein durfde optreden.” 

El Hammam is erg boos. "Die dwoaze kalle zou beter haar mulle houden. De kapitein is uiteindelijk gewoon bezweken onder de sociale druk. Nu kan ik niet eens in Sevilla gaan kerstshoppen voor mijn moeder," reageert hij terwijl hij snikkend de tranen van zijn gezicht veegt.

Brussels Airlines bevestigt dat de man uit het vliegtuig werd gezet. “Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn”, aldus een woordvoerder. “Bovendien verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden. De B.A. in onze naam staat niet alleen voor Brussels Airlines maar ook voor ‘Beschaafd Algemeen’. Keurig Nederlands aan boord is een teken van respect voor je medepassagiers.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten