vrijdag 6 november 2020

Ook Sinterklaas en Kerstman in lockdown: cadeautjes dit jaar digitaal

De tweede golf van de coronacrisis hakt er momenteel keihard in. De enige manier om aan het virus te ontsnappen is zo weinig mogelijk contacten hebben. Werken doe je zoveel mogelijk van thuis uit. Dat beseffen ook Sinterklaas en de Kerstman. In een gezamenlijke videoconferentie kondigden ze aan dat hun feestdagen dit jaar digitaal gevierd zullen worden.

“En dat zal allicht weinig mensen verbazen”, steekt de Sint van wal. “Niemand staat boven de wet, zelfs wij niet. Telewerk is momenteel de norm en ook wij zien ons dus genoodzaakt ons aan te passen aan de regels.”

De Kerstman daarentegen had tot eind september er nog goede hoop in dat hij wel fysiek zou kunnen langskomen. “Mijn feestdag is pas enkele weken na die van mijn homeboy, Sinty McSintface, dus ik dacht dat het voor mij nog wel zou lukken. Maar als je naar de cijfers van de voorbije weken kijkt, dan weet je dat een fysiek bezoek onverantwoord zou zijn. Afstand houden is de boodschap.”

De voorbije weken stonden dan ook in het teken van de voorbereidingen voor de digitale versie van hun feestdagen. “Op onze websites zal een link verschijnen naar een Zoom-meeting. Daar mogen de ouders dan op inbellen, en de kinderen kunnen dan hun schoen of kerstsok voor de webcam zetten, in plaats van de gebruikelijke schouw. Wij sturen vervolgens de nodige cadeaubons digitaal door”, leggen beide kindervrienden uit.

Begin januari wordt een evaluatie gemaakt van deze nieuwe manier van werken. “Misschien doen we het vanaf nu wel altijd zo”, aldus Sinterklaas. “Het scheelt toch een pak in logistieke kosten, ik moet ook niet meer investeren in mandarijnen en chocolade – ben ik gelijk van heel die teringzooi af. En ik kan gewoon ongewassen werken in mijn pyjama vanuit mijn luie zetel, hoef ik die ellendige mijter niet voortdurend te dragen. Dat is toch mooi meegenomen.”

De kerstman roept wel alle ouders op om voor een optimale videoverbinding te zorgen, nadat een pilootproject met een Brits gezin onlangs pijnlijk verkeerd liep. “De jongen in kwestie wilde een ‘grote speelgoedgarage’. Maar ik stuurde hem een ‘foto van Nigel Farage’. Dus beste ouders, controleer je wifi verbinding!”, benadrukt de Laplander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten